Google Partner
Skip to main content

Uw doelgroep bepalen

Voordat u begint met adverteren is het belangrijk om te bepalen waar u naartoe wilt gaan adverteren, of beter gezegd, naar wie. Het is wijs om voorafgaand van het uitzetten van advertentie campagnes te bepalen wie uw exacte doelgroep zal zijn voor de advertentie campagne. Nu is het natuurlijk heel makkelijk om te zeggen ik wil iedereen bereiken die geld heeft voor mijn product. Maar hoe bepaald u dan daadwerkelijk een doelgroep? En hoe gespecificeerd moet deze zijn?

Uw advertenties door G-Promotion laten doen? Dat kan! Klik hier om samen te kijken naar de mogelijkheden.

adverteren

Als ondernemen moet u de term wel kennen. Adverteren is iets waar een ondernemer, vooral een startende ondernemer, niet meer omheen kan. Niet alleen wilt u natuurlijk klanten binnen halen via advertenties maar u wilt ook dat uw advertenties beter zijn dan die van uw concurrenten.

Adverteren kan om 3 verschillende beweegredenen. Namelijk:

  • Mensen bewust maken van uw bedrijf
  • Mensen een mening laten vormen over uw bedrijf
  • Mensen laten kopen bij uw bedrijf

Het is belangrijk dat u weet dat voor elke verschillende reden van adverteren ook een hele andere techniek van adverteren zit en dus ook andere adverteringsplatformen gebruikt zullen worden. Hiervoor is het belangrijk dat u voorafgaand goed onderzoek heeft gedaan naar wat de intentie van uw advertentie is.

Kenmerken vastzetten

Een doelgroep bestaat uit verschillende kenmerken die samen 1 groep aan mensen vormen. We nemen ze hier even een-voor-een door.

 

Demografisch

Demografische kenmerken in je doelgroep zijn makkelijk te bepalen. Hier bepaal je welke leeftijd je doelgroep heeft, en ja, deze mag nog heel breed genomen van bijv. 18 tot 99 zijn. Ook bepaal je of je doelgroep voornamelijk mannelijk, vrouwelijk of beide geslachten is. Zo weet je bijvoorbeeld dat als je voetballen verkoopt, de meeste klanten mannelijk zullen zijn. Het zelfde geldt natuurlijk voor een krultang voor vrouwen of leeftijdsgebonden voor alcoholische versnaperingen of Lego blokken. Andere aandachtspunten voor demografie zijn nationaliteit, etniciteit en het beroep van je klanten. Deze 3 punten hoeven niet altijd ingevuld te worden wanneer een doelgroep vastgesteld wordt, maar kunnen soms voor extra verduidelijking zorgen.

 

Geografisch

Bij Geografie draait het om de locatie van uw focus groep. Het meest gebruikelijke is een 20 of 30 km ratio in te stellen vanuit de locatie van uw bedrijf, maar dit verschilt natuurlijk per bedrijf. Een bedrijf kan er bijvoorbeeld ook voor kiezen om juist een andere geografische doelgroep aan te trekken wanneer het bedrijf bijvoorbeeld een campagne wil opzetten in het buitenland of op een andere plek in Nederland om de naamsbekendheid te vergroten. Het is in dat geval belangrijk te kijken of uw bedrijf wel gewenst is in de door u gekozen regio. Dit kan vastgesteld worden met deskresearch: door dit op te zoeken op internet of door field research: door de straat op te gaan en het aan je potentiële doelgroep te vragen.

 

Sociaal-economisch

Bij deze sectie draait het om de sociale economische status van uw doelgroep. Hoeveel geld moet deze gemiddeld verdienen? Hoeveel geld heeft de doelgroep jaarlijks te besteden aan uw bedrijfssector etc. Dit hangt allemaal samen in hoe de doelgroep woont, wat de doelgroep doet in zijn vrije tijd en of de doelgroep gestudeerd heeft. Let op, niet alle benoemde factoren zijn vaak van toepassing maar kunnen per campagne soort toepasselijk zijn.

 

Psychografisch

Bij de psychografische segmentatie gaat u kijken naar het aankoopgedrag van uw doelgroep. Waar liggen de interesses van de doelgroep, welke media kanalen gebruikt de doelgroep voornamelijk en met welke doelstelling wordt dit kanaal gebruikt? Wat zijn belangrijke normen en waarden van de doelgroep en hoe kunnen deze het beste door gecommuniceerd worden? De beste methode om achter de psychografische eigenschappen van uw doelgroep te komen is door het afnemen van interviews van uw doelgroep.

Hoe weet u nu of u de juiste mensen aan het interviewen bent? Het is belangrijk vooraf mensen te filteren op de demografische, geografische en sociaal-economische factoren. U kunt niet vooraf de psychografische kenmerken al vaststellen, hier kunt u alleen achter komen door de doelgroep te bepalen en kijken wat de overeenkomsten zijn tussen de ondervraagde groep mensen.

Zodra u bovenstaande factoren vastgesteld heeft kunt u gaan kijken naar de koop kenmerken van uw doelgroep om zo uw customer journey vast te stellen. Meer weten over het maken van een Customer Journey? Dat leest u hier. Met het vaststellen van uw customer journey krijgt u duidelijk welke stappen de klant onderneemt voor het aanschaffen van een product of service en hoe de klant dit ervaart.

G-Promotion-logo-blog-header

Een advertentie campagne opzetten?

In het onderzoeken en uitschrijven van een campagne moet veel tijd worden gestoken. Om u deze tijd te laten besparen bieden wij u graag onze diensten aan om de advertering van uw bedrijf voor u te regelen.

Graag? Vraag nu naar de mogelijkheden door te bellen naar +31 162 785 596 of stuur ons een mailtje naar nieuws@g-promotion.nl. We gaan graag met u aan tafel zitten om te kijken naar de mogelijkheden.

G-Promotion.nl verzorgt effectieve advertering campagnes waarmee u direct resultaat behaalt. Wij bieden een compleet pakket bestaande uit voorafgaand onderzoek, advertering op platformen die voor uw doelgroep aanspreekbaar zijn, campagne optimalisatie en maandelijkse succes rapportages. Adverteren is een kleine investering vergeleken met de verhoogde bezoekersaantallen en naamsbekendheid die u zal ontvangen!

Meer weten over adverteren? Ontvang toegang tot artikelen waarin wij u uitleggen welke adverteer tools u het beste kan gebruiken voor welke doelgroep en hoe deze werken door onze maandelijkse SEA nieuwsbrief te volgen!

Leave a Reply

WhatsApp chat
Call Now Button